Konsánszky Dórát kérdeztük a mostani munkájáról, terveiről, és azok
időszerűségéről, hogy a Fashion Awards Hungary Street Couture pályázatának
zsűritagja.
FAH: Mivel foglalkozol mostanában?
KD: Természetesen most is a divattal foglalkozom, csak egy kicsit másképpen. Az
egyetemi oktatásban látom a jövőt, mellette aktívan foglalkozom tervezéssel is, csak
az arányok változtak. Most több az oktatással töltött időm és kevesebb jut a
tervezésre.
FAH: Mit szeretsz az oktatásban?
KD: Nagyon sok aspektusa van, ami szerethető. Elsősorban azt, hogy a tudásomat át
tudom adni, olyan hallgatóknak, akik képesek energiát, szorgalmat bele tenni az
eredmény eléréséért. Több mint tíz évnyi felsőoktatásban eltöltött idő után, lett rálátásom
arra, hogyan kell úgy oktatni a tervezést, hogy legyen pozitív eredménye. Ennek már
számos visszajelzése kézzel fogható számomra, hiszen a hallgatóim díjakkal és
különböző külföldi és belföldi pályázatok elnyerésével kaptak önbizalmat és bátorítást
arra, hogy a befektetett munka megtérülhet. A divattervezés oktatása izgalmas terület,
nagyon széles látókörrel kell rendelkezni, ahhoz, hogy jó tervező légy! Tudni kell jól
kutatni, fejleszteni kell a kollázzsal való képalkotás készségét, különböző anyagokkal
való felületekkel kell játszani, a „drapingtől” nem kell félni! Egy biztos, elszántnak és
alázatosnak kell lenni, aki öltözéktervezővé szeretne válni. Fontos haladni a szakma
innovációival, ismereteket kell szerezni a 3D és egyéb creative programokban való
jártasságról és a rajztudás elengedhetetlen akár kézzel vagy digitálisan úton való
gyakorlata. A divat illusztráció ma egy olyan fontos kreatív tudás, amely ismerete
megkönnyíti egy pályakezdő akár társszakmában való elhelyezkedését.
Jelenleg a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Karán a Design és Médiaintézet Formatervezési
Tanszékén vagyok oktató. Ezen kívül még egy felsőoktatási intézményben vagyok óraadó tervező tanár.
PTE MK DMI osztott képzésben a textil és divatspecializáción lehet megszerezni
ennek a tudásnak az alapjait, és mesterdiplomát is lehet szerezni ezen a területen.
Ez azt jelenti, hogy állami képzésben és finanszírozással is fel tudunk venni hallgatókat
alapképzésre és mesteri képzésre is.
Az MA képzésünk talán annyiban más, mint más hasonló oktatási intézményekben, hogy
mi úgy tekintünk erre, mint egy „kis doktori”. Lehetőséget adunk arra, ha a jelentkezőnek
van egy komoly választott témája, amelyben alaposabban szeretne elmélyülni, akkor
három szemeszteren keresztül kutathatja, tervezheti, kísérletezheti a feladatot, amelyből
a 4. szemeszter végére megszerezheti a mester diplomáját. Nagyon sok még a teendőnk, hiszen ez egy három éve, frissen indult képzés.
Még a kérdésedre visszatérve, az egyetemi közeg inspiráló, nemcsak a fiatalokkal való
szellemi munka, hanem az oktatókkal való szakmai eszmecserék is igen érdekfeszítőek
számomra.
FAH: Tervezés vagy tanítás?
KD: Akár a tervezésről, akár a tanításról van szó, mindkettőt szeretem. Mindegyik még a
mai napig kihívás számomra. Persze van rutinom mindkét területen, de sohasem elégszem meg az aktuális ismeretanyagommal. Igyekszem képezni magam és
amennyire időm engedi, az oktatás mellett, haladok a divat újdonságainak felfedezésében, ahol főleg az újrahasznosított alapanyagok innovációja iránt érdeklődöm.
FAH: Honnan eredeztethető a divat és vizualitás iránti kíváncsiságod?
KD: Elgondolkodtató kérdés, hirtelen nem is tudom hogyan kezdődött? Talán kijelenthető
bizonyossággal, hogy nem mindegy milyen környezetben nősz fel! Szüleim már egy
olyan környezetben neveltek fel, ahol fontos volt a tervezett környezet és a design
tárgyak iránti vonzalom. Sajnos komolyabb képzőművészeti alkotások nem voltak otthon,
de fametszetek, litográfiák, apróbb kisplasztikák igen, és persze rengetek könyv és
néhány családi örökségből való bútor! Ma már elmondhatom van kortárs festményem, és
néhány igen jó design bútorom, amit mindennap használok!
FAH: Hogyan gyűjtesz inspirációt a tervezéshez?
KD: Van egy kurzusom Trendismeretek és Kulturális hatásai, ezen az előadáson
szoktam megemlíteni és bemutatni, hogy a tervezés nem elsősorban az inspirációval
indul. Mivel a divat elsősorban a társadalmaknak mutat tükröt, ezért nagyon fontos a
kutatás elvégzése és az, hogy az embereket aktuálisan mi érdekli pozitív és negatív
tekintetben is. Arra kell figyelni, hogy milyen új jelenségek ütik fel fejüket és ebből kell jó
intuícióval inspirációkat keresni. Valahogy így mozdít meg engem is, ha tervezési
feladatot látok el.
FAH: Mikor volt az a pillanat, amikor tudtad, hogy tervező leszel?
KD: Nem tudtam sokáig, hogy egyáltalán evvel szeretnék – e foglalkozni, de miután
elvégeztem két erre specializálódott intézményt, főleg a külföldi tanulmányaim erősítettek
meg abban, hogy érdekes lehet számomra ez a terület. Egy másik látásmódot
ismerhettem meg, amely közelebb állt hozzám, és ahhoz, amit én ruhatervezés néven
értelmeztem.
FAH: Mikor és mi indított el a fenntartható darabok készítésére?
KD: Több oldalról lehet ezt megközelíteni az életemből, de amely hatások legjobban
ebbe az irányba vittek, a covid jelenléte és a „konsanszky brand ” céges működésének
átértelmezése és a folyamatok lezárulta után a megmaradt értékes maradék
alapanyagok inspiráltak egy fenntartható cél felé. Ebből született egy almárka, a KY by
Dora Konsanszky. Körbe vesznek olyan művészek, akiknek barátsága és művészete is
ebbe az irányba tolta érdeklődésemet, illetve az egyetemi közegben preferáljuk a
#recycling és #upcycling gondolkodást és ezek alkalmazását.
FAH: Mit érzel, amikor látod viselni a „konsanszky „vagy a „KY” darabjaidat nőkön, férfiakon?
KD: Ez a legjobb érzés a tervezői életemre vonatkozólag.
FAH: Tervezésnél melyik ruhadarab a kedvenced?
Nincs ilyen, feladat függő.
FAH: Milyen tervezőket viselsz magadon szívesen?
KD: Az Antwerp Six tervezői csoport a nagy kedvencem. Bár nem mindenkitől van ruhám
és cipőm, de van még egy két név a bakancslistámon. Kiegészítőket magyar designer
barátaimtól is szívesen választok. Így az utóbbi időben lett Enihorn és Helga Kovács
táskám és karkötőm is.
FEH: Mit tervezel a jövőben? Hol láthatóak mostanában a munkáid?
Ahogy említettem az egyetemi textil és divatspecializáció fejlesztése és működtetése
most az elsődleges. Számos pályázatot és együttműködést készítünk elő, így az OTDK
/OMDK versenyen fogunk részt venni, illetve nyáron a Fishing On Orfű fesztiválon lesz egy érdekes projektünk.
A nemrég zárult „Divat és Város „kiállításon volt látható egy 2004-ben készült kombiné
ruhám fűzővel egybeépítve, mely a Budapesti Történeti Múzeum „Fűzött Ruhatár”
kiállításán volt eredetileg megtekinthető. Lesz egy közös projectünk a #lettinggoart, de
erről még nem szeretnék többet elárulni. Aki pedig szeretné megnézni az általam
tervezett ruhákat, kiegészítőket, akkor a Budapest Izabella utca 45. szám allati
EH_Showroomban teheti meg, ahol a Facebook csoportunk fenntartható #garagesale
#garagementoring #eh_showroom kincseit is kézbe veheti.
www.art.pte.hu
www.konsanszky.com
https://www.instagram.com/ky_by_dora_konsanszky/
https://www.instagram.com/dora_konsanszky/
https://www.instagram.com/eh_showroom/
https://www.instagram.com/garage_sale_eh_showroom/
egyetemi képek:
fotók: Horváth Gábor / PTE MK DMI
többi kép: Konsánszky Dóra ( az összes termék recycling és zerowaste )
Comments are closed.