„GIRLS GIRLS GIRLS” provokatív című kiállítás nyílt 2022.04.02.-án az írországi Lismore Kastély galériájában.
Kurátor: SIMONE ROCHA, aki az egyik legjelentősebb mai kortárs divattervező. Mindig érdekesek az olyan művészeti törekvések, ahol több nézőpontból láthatunk, érezhetünk, értelmezhetünk egy témát.
A multidiszciplináris Girls-Girls-Girls kiállításnak fő mondanivalója, hogy a női művészeket mi inspirálja arra, hogy nőket ábrázoljanak, hogyan fedezhető fel a nőiesség és a férfiasság közti feszült viszony a munkáik, művészetük által?
Az Írországban található Lismore Castle Art egy rendkívüli történelmi falak között fellelhető galéria, amelyek Cromwell féle ágyúgolyók lenyomatától sebzettek. A kastélyban világhírű művészek kortárs és régmúlt idők mestermunkái lógnak a falakon. A kastély kibérelhető, amelyet a jóízlésű Devonshire hercegének családja vezet. William Cavendish, Burlington grófja, Bill Burlington néven is jól ismert, fényképész, Devonshire 12. hercegének fia és Devonshire örököse és felesége Laura működtetik a művészeti galériát. Simone Rocha első kurátori munkája ezen a történelmi helyen látható, amely betekintést nyújt abba a szemléletbe, amely Simone Rocha-t inspirálja, tervezői szemléletét adja át a látogatóknak, 2022 október végéig. Elképesztő önarcképeket lehet látni, a felszín alatt meghúzódó kísérteties valóság érzése telepszik rá a szemlélőre. Annak ellenére, hogy nem minden kiállított műtárgy önarckép, mégis mindegyik mögött nagyon látszik az ember.
Azt gondolják a kiállítás rendezői, hogy az kizárólag nőknek szól! Provokatív szellem búvik meg a kiállítótérben, mögöttes humorérzékkel. A sötét női humort, pedig úgy gondoljuk legjobban a férfiak értékelik!
Simone Rocha úgy nyilatkozik: „Úgy éreztem, hogy az ezen a kiállításon szereplő alkotások valóban magukba foglalják a nők különböző generációinak keverékét – akár holtak, élők, fiatalok, öregek legyenek is, autentikus módon válogatva.”
Női tekintetek sokasága vonzza a történelem tanulságait és érzékelhető a nők tapasztalata a világ körül. Ezen a kiállításon a múlt és jelen legismertebb művészei, köztük Cindy Sherman fotográfus, Roni Horn amerikai képzőművész, Genieve Figgis, valamint Dorothy Cross szobrászművész alkotásai tükrözik legjobban Simone Rocha látásmódját. Több interjúban is említette, hogy a legfőbb inspirációit a fentebb említett művészek munkáiból kapta.
Simone Rocha – (apja is divattervező, anyja kosztüm designer),- munkái során arra törekszik, hogy a hagyományos kézműves technikák, amelyek a történelmi századok során a hölgyek kézműves tudásának folytonosságát alkalmazza, mindig a férfias angol szabászat kötelékein belül valósuljon meg.
Nyilatkozta: „Mindig arra törekszem, hogy valami hagyományosan nőieset készítsek az általam tervezett modern, szokatlan világban.”
Simone Rocha sajátos esztétikai univerzumában megtalálható a fétis csizma, fekete kabát pókhálós Frankenstein hímzéssel, de a szett része egy barokkos szmokkolt angol hagyományú betét is. Vörös vércseppek, de kristálykönnyek is csöpöghetnek akár a ruháin, sőt a motoros bőrdzseki és az organza szoknya feszültségei párosulnak egy porcelánbaba frou-frou-jával a kifutón. A kézművesség sötétebb oldala és a” Tailor Savile Row” iránti szaktudásával ruhái nőiesen kódoltak, de lázadóvá is teszik a munkásságát.
De hogy is talált egymásra Devonshire hercegének örököse és a divattervező?
Rocha divattanácsadója javasolta a helyszínt, aki számos kiállítást vezetett a hercegi párnak. A házaspárt vonzotta Rocha tehetsége és abbéli ambíciója, hogy művészetével áthidalja a képzőművészet és divat világát. Azért azt is lényeges megemlíteni, hogy a Rocha család műgyűjtő, és egyben Louise Bourgeois hagyatékának gondozója.
A világjárvány miatt késett a kiállítás megnyitása, amelyen már közel három éve dolgoznak.
A kiállítás eklektikussága nem meglepő, hűen tükrözi a divattervező esztétikumát. A kiállítók közt a teljesség igénye nélkül, látható Harley Weir, Petra Collins és Sharna Osborne fotográfiái, akik elmossák a határokat a divat és a művészi fotózás között; és olyan kortárs művészek, akik kulturális örökségükről szólnak. Például: Elene Chantladze, Cassi Namoda. Rocha kétféle öröksége miatt nem meglepő módon az írek és kínaiak is erősen jelen vannak a névsorban, legyen szó Sian Costello hátborzongató, babaszerű önarcképeiről vagy Dorothy Cross Meret Oppenheim-féle szőrös tűsarkúiról vagy Luo Yang képei.
Simone Rocha 2022 AW London Fashion Weeken. A műsort a The Children of Lir ír népmese ihlette.
https://www.youtube.com/watch?v=fD2_a9bSoEw
A bemutató zenéje: https://www.youtube.com/watch?v=gCAgwPrwWXM
https://www.tate.org.uk/art/artists/louise-bourgeois-2351/art-louise-bourgeois
https://www.instagram.com/simonerocha_/?hl=en
https://www.instagram.com/lismorecastlearts/?hl=en
https://www.instagram.com/cindysherman/
Konsánszky Dóra 2022.április 5.
Comments are closed.