Horn Enikő tervezővel beszélgettünk, akit bátran tarthatunk a fenntarthatóság nagykövetének annak apropóján, hogy az idén megrendezendő Fashion Awards Hungary 2024. májusában a huszadik jubileumán, kiemelkedő figyelmet kap a fenntartható divat!
Az ENIHORN márkát 2013-ban alapította Horn Enikő, aki a márka megalapítását követően 2014-ben megnyitotta az ENIHORN showroom-ot a VI. kerület, Izabella utca 45. szám alatt. Azóta több kortárs képzőművésszel és iparművésszel közösen elkészült projektek kiállító helyszínéül is szolgál. Jelenleg az EH_SHOWROOM időszakosan helyet ad egy facebook közösségi az -#EH_SHOWROOM #GARAGELSALE #GARAGEMENTORING-divatcsoportnak és törekvéseinek is, amely csoportosulás a #zerowaste #sustainable #redesign #preloved #vintage ambícióit tartja elsődlegesen szem előtt. A saját tervezésű „vintage” mintadarabok bekerülnek ebbe a körforgásba és helyet ad más magyar és nemzetközi tervezők munkáinak is.
FAH: Környezeted jól tudja, hogy megfontoltan gondolkodsz az újrahasznosításról a tervezésedben. Kérlek, beszélj erről részletesebben, mivel a Fashion Awards Hungary new comers/ pályázatának zsűri tagja vagy. A pályázatot a fenntarthatóság jegyében írták ki.
HE: Először 2010-ben Toldi Orsolya évfolyamtársammal készítettem el közösen az első kollekciónkat „apres-demain” azaz „holnapután” néven, amely névvel és a kollekcióval már akkor utaltunk a jövőnk – „holnaputánunk” fontosságára a divatiparban. A kollekció szöveteit főleg francia márkáknak gyártó itthoni üzemektől kaptuk, ezek az alapanyagok általában a gyártásból megmaradt 1-2 méter szabászati hulladékok voltak, valamint minden apró darab textilt és bőrt, például fogásmintákat is felhasználtunk, hogy ne kerüljön kidobásra semmi sem. A ruhadarabok szabásmintái is szorosan egymás mellé fektethető minták voltak, így szinte szabászati hulladék nem keletkezett.
2013-ban indítottam el az ENIHORN márkámat, aminél már kezdetektől fogva nagy hangsúlyt fektetettem a környezettudatosságra. Termékeim a fenntartható divatot képviselték már a ModArt International korábbi tanulmányaim alatt is. Számomra mindig fontos szempont volt és maradt az időtálló design termékek tervezése, és készítése is. Az alapanyagok, amelyekkel dolgozom, főleg „biobased leather” tanúsítvánnyal ellátott olasz import bőrök. A termékeim gyártása során pedig 11 éve a „zero waste” filozófiát tartom szem előtt.
FAH: Az ENIHORN márka megalapítása óta milyen céljaid váltak valóra?
HE: Folyamatosan visszatérő vásárlóim lettek, már-már gyűjtőimnek is tekinthetem őket, akik szeretettel hordják a márka táskáit, korábban készített ruhadarabjait is.
2013-2022-ig táska- és ruhakollekciókat egymás mellett, egymást kiegészítve terveztem és mutattam be. 2022 óta csak a táskákra, kiegészítőkre fókuszálok.
Sikerült sok más alkotóval együttműködve – sokszor kollaborációkban gondolkodva – közösen dolgoznom. Ezek a kollektív munkák mindig nagy örömet és hatalmas munkakedvet, lendületet adnak. Számomra jó együtt gondolkodni, alkotó művészemberekkel. Nagyszerű érzés jó csapathoz tartozni. Úgy érzem, ez sikerült.
Bemutatkozhattam a Marie Claire és az ELLE kifutóin és többször be is mutathattam az öltözékeimet kiegészítőimmel együtt. Az évtizedek óta fontosnak tartott „zero waste” törekvéseim, valamint a környezetünk védelmére való lelkesedésem fontos lett a világban és szerencsére egyre több ismerősöm él tudatosabban. Természetesen ehhez csak minimális közöm lehet, de jó tudni, hogy már a legelején jó irányba, jó célokkal indultam el.
A saját belső misszióm hajt, hogy olyan csoportoknak, közösségeknek segíthetek, akik egész életükben vagy életük nagy részében támogatásra, plusz figyelemre szorulnak, mert valami miatt hátrányosabb helyzetből indultak el életük során. Nekik nagyon fontos, hogy megkapják a folyamatos támogatást, azok által, akik pénzzel vagy tetteikkel és a hírnevükkel tudnak segíteni a társadalmi felelősségvállalásban. Ez mindenkinek a kötelessége kellene, hogy legyen! Az ENIHORN márka, velem együtt abban a szerencsében részesült, hogy támogathatja az AutisticArt és a Világszép Alapítványokat.
FAH: Mi a belső motivációd, amiért tervező lettél?
EH: Magamért kezdtem el, hogy pontosan azt és olyat hordhassak, amiben jól érzem magam, majd észrevettem, hogy sokaknak tetszett az, amit én készítettem és hordtam. Elkezdtem másoknak is tervezni, készíteni és amikor láttam, hogy mosolyogva próbálják, majd viselik a darabjaimat, lendületet adott ahhoz, hogy komolyan kitanuljam a szakmát.
FAH: Mi a legfontosabb számodra a tervezésben?
HE: Praktikus, kényelmes, szerethető, barátságos, jól használható táskák készüljenek, kiegészítőikkel együtt, amiket a mindennapokban úgy lehet használni, hordani, viselni, hogyha ránézünk, felvesszük örülünk neki, hogy velünk/rajtunk lehet.
FAH: Készítesz-e egyedi termékeket is egyedi megrendelésre, amelyek nem találhatóak meg azonnal a showroom-ban vagy akár a websitetodon?
HE: Igen. Tulajdonképpen 1997 óta foglalkozom ruhák, tervezésével, készítésével, mert már pályakezdő koromban kaptam egyedi megrendeléseket az ismeretségi körömből. A lokálpatrióta odaadásom által nagy volt már akkor ez a csoport. Ez 2013 előtt az öltözékekre vonatkozott, illetve 2013 óta a táskákra is, ami az egyedi megrendelések számán is megmutatkozott. Táskákból sok olyan készült már, amelyek közül csak 1 db van a világon. 2012-ig menyasszonyi ruhákat is terveztem, sőt készítettem is és soha nem készült két egyforma darab. Az egyik menyasszonyom ruhája, amelyet 2012-ben alkottam, most még megtekinthető a Nemzeti Múzeum Magyar Menyasszony című kiállításán.
FAH: A „zero waste” elvét régi korokban az észszerűség és a spórolás elvén mindenki alkalmazta, most ez miért olyan különleges?
HE: Mert egy ideje azt sugallják nekünk, hogy megérdemeljük azt, hogy mindenünk meglegyen szinte „nulla” erőfeszítéssel. Ezzel viszont nem fér össze a megjavítás, valamire vigyázni akarás készsége, hiszen azért már külön törődni kell azzal a bármivel, meg kell dolgozni érte, plusz időt kell rá szakítani!
Kedvencem a Wall-E rajzfilm, sokat elárul arról, hogy a XXI. század embere hogyan szeretné látni a világát és eltölteni az idejét?
FAH: Környezeti lábnyomodról kérlek számolj be!
HE: Évről évre egyre több dologra igyekszem odafigyelni. Kisméretű autóm van, amit már évek óta használok, és amely 4,5 l /100 km üzemanyagot fogyaszt. A lámpák, amelyek körbe veszik életteremet, már 10 éve csak LED világítás. Legalább 15 éve szelektíven gyűjtöm a szemetet és igyekszem minimálisra tervezni az előre csomagolt dolgok megvásárlását. A vízhasználatra annyira odafigyelek, hogy az esővizet is begyűjtöm.
FAH: Az alternatív alapanyagokról mi a véleményed?
HE: Nagyon nagy kedvenceim, főleg, ha valóban tartós és a környezetünket nem károsító alapanyagokról van szó. A nagy nemzetközi vásárokon nagyon szeretem felkutatni az újdonságokat. Amennyire nem izgat 1-1 új kütyü, autó, telefon, annyira tudok örülni a környezettudatos textilek vagy alternatív bőrök megjelenésének.
FAH: Van-e olyan művészeti ág, művész, akit szívesen megemlítenél, akinek munkássága hatott rád?
HE: Mindenre nyitott vagyok, sok dolog érdekel, foglalkoztat, de nagyon szeretem az építészetet, a múlt és a jelen épületeit. Kedvenceim a román kor és a gótika templomai, katedrálisai, apátságok, a rokokó művészete, a XX. századi Bauhaus és az Art Deco törekvései, valamint nagyon szeretem Zaha Hadid építész modern, különleges formavilágú tereit, épületeit. E felsorolás mellett, Budapest eklektikája folyamatosan nagy hatással van rám, ha pedig nem az építészetet említem, akkor Monet képei, élete és a kertje Givernyben -ahol még csak a festményein keresztül jártam- vagy egyik kedvenc kortárs képzőművészem, Horváth Lóczi Judit, akinek alkotásai szintén nagy hatással vannak rám. Rajongok a régi filmekért is, a 30-as, 40-es évek talán a legkedvesebb ezekből az időszakokból és gyerekkorom óta odavagyok az „oldtimer” autókért.
FAH: Számodra mit jelent a design és a képzőművészet?
HE: A mindennapjaimat megtölti könnyedséggel, derűs pillanatokkal, finom eleganciával és praktikummal is. Ezek a design darabok adják az életem mozgatórugóit.
FAH: Mi a feladata, küldetése egy kortárs iparművésznek?
HE: Segíteni beilleszkedni a jelenbe általunk, utat mutatni a közeli jövőnkbe az alkotásokon keresztül. Olyan tárgyak megalkotása, amelyek túlmutatnak a mindennapi használhatóságon – esztétikusak, akár egy formabontó formavilággal együtt is.
FAH: Viselsz-e a saját márkádon kívül más designerektől is ruhákat? Vásárolsz hazai tervezőktől és ha igen, miért?
HE: Táskák közül csak a saját márkám táskáit hordom, ruhákat viszont nagyon szeretek viselni más tervezőktől is. Kedvelem az esőkabátokat az Ille-Olla-tól, kiskabátokat, blézereket a francia Marithé Francois Girbaud márkától vásárolok, és többek között KY_by_Dora_Konsanszky darabokat gyűjtöm, mert önbizalmat adnak, kényelmesek és mindegyik ruhában van fondorlat, rafinéria, látszik rajta, hogy komolyan átgondolva lettek megtervezve. Több is van tőle, mindegyiket szeretem viselni.
FAH: Van olyan design darabod, amelyről sosem mondanál le?
HE: A „PIGLET” táskámról biztosan soha nem mondanék le!
FAH: Szoknya vagy nadrág?
HE: NADRÁG…
FAH: Tornacipő vagy magassarkú?
HE: IS-IS…
FAH: Mi foglalkoztat most?
EH: Az elmúlt öt évem fordulatokkal teli volt, egyelőre még építem az új utamat, és a következő évekre koncentrálok.
FAH: A tervezés mellet mivel töltöd legszívesebben a szabadidődet?
HE: Mióta felcseperedett a fiam és önálló élete lett, nem köti le a szabadidőmet, így a kertemben szeretem eltölteni ezt az időt, az örökbe fogadott kutyusommal, akit az Eszkuláp Állatvédő Egyesülettől hozhattam el. A madarak között imádok kertészkedni, metszeni, lecsöndesedni. Egy ideje már az sem zavar, ha ilyenkor esik az eső.
FAH: Új tervek? Új kiállítást tervezel?
HE: Ebben biztos vagyok, még minden alakulóban van a gondolataim között is! Ennek apropóján jut eszembe, hogy az EH_Showroomban nyílik meg Égi Marcell ékszertervező kiállítása 2024.04.17.-én, aki 3D technikával nyomtatja PLA kukoricakeményítő ékszereit és objektjeit.
2024.04.15. Fashion Awards Hungary /KD.
Comments are closed.