Hajas László interjú
SZL: Mik a terveid a jövőre nézve? Mi inspirál?
HL: Hirtelen két dolog jut most az eszembe. Mindig is nagy hangsúlyt fektettem a fodrászaim képzésére.1983 óta minden hétfő van egy ilyen, ún. HTK, házi továbbképzés. Ez most a covid alatt nehezebben volt megoldható, volt olyan, hogy online tartottuk meg és úgy igyekeztünk fenntartani az inspirációt. Azért szerettem ezeket a hétfő estéket, mert ezekre nekem is fel kellett készülnöm, Én is tanultam belőlük és képeztem magam. Ezt kell most felfrissítenem, mármint a saját embereim képzését. Engem mindig is érdekelt és inspirált, nem csak a saját embereim oktatása, hanem az ország fodrászainak oktatása is. Mindig fontos volt nekem, hogy minőségi fodrászok legyenek a piacon. Volt egyszer egy Joshi Barath riport és kérdezte milyen terveim vannak és ott mondtam, hogy Magyarországon legyenek Európa legjobb fodrászai. Ami nyilván nem könnyű, de van ebbe beleszólásom, mert a szak-, felnőtt- és mesterképzés anyagát is Én írtam. Iszonyú sok tapasztalatom van, egyrészt, mert bejártam az országot. Másrészt vannak az ún. Skills versenyek, ahol most már 8 éve szakértő (expert) vagyok, ahol olyan rendszer ismertem meg, amit igyekszem és be is építettem a mester- és szakképzésekbe. Azért érzem ezt fontosnak. Egy nap egy vendég elsírta magát a székemben. Volt egy elképzelése a haját illetően, amit mi meg tudtunk csinálni, és nem hitte el, hogy talál olyan fodrászt, aki meg tudja valósítani az elképzelését, hogy örömében elsírta magát. Ezek a dolgok amik megerősítenek engem. Bizonyos embereknek igenis nagyon fontos, hogy milyen a haja. És ha örömmel néz bele a tükörbe és elégedett magával, az élet más területére is ki fog ez hatni. Persze vannak olyan emberek is, akiket nem érdekel milyen a haja 🙂
Én tudom, hogy az embereknek fontos milyen a frizurájuk és ezért is nagyon fontos nekem a jó szakember képzés. Mindig ott van a fejemben egy iskola létrehozása. De ez már túl sok nekem és kellene nekem egy partner aki elviszi az üzletet és Én csak a szakmai részét képviselném. Volt olyan, hogy beszéltem valakivel, hogy fodrászmúzeumot kellene csinálni és az illető meg is csinálta. Nekem is rengeteg régiségem van, nemrég kaptam például egy 3000 éves bronzkori borotva maradványát.
SZL: Mitől sikeres egy profi fodrász?
HL: Nem tudok olyan magyar fodrászt, aki ennyi helyen lett volna a világban. Dubai, London, Cannes, Németország, Berlin, Zürich, Cseh országi, Szlovákiai, Lengyelországi bemutatók,. Párizsban még nem léptem fel. Hívtak most egy cseh meg szlovák bemutató sorozatra. Nem csak az a lényeg, hogy vágsz hajat, hanem, hogy felismerd a vendég egyéniség típusát. Sokszor mondják, amikor bemutatón vagyunk, hogy milyen könnyű egy 20 éves modellel, mert ő hozzá csak idősebb korosztály jár. De nem a kor számít, hanem az egyéniség.
3 féle ilyen típust tartok számon: naturális, elegáns, rebellis.
Ez olyan, mint a 3 alapszín. Ezt az elméletemet elvittem 2014-ben Londonba, direkt 60 év feletti modelleket vittem, ahol átment az üzenet, mert 60 évesen is lehetsz rebellis és lehet pink hajad. Ez kiverte a biztosítékot. Az egyik nagy világmárka egy évre rá kihozott egy ősz haj kollekciót. Most már mestervizsga feladat, hogy fel kell ismerned a vendég egyéniségtípusát. Megnézed a ruháját, a cipőjét az ékszereket. Utána kikérdezed mi az amit nem szeretne, mozdulatokra is fontos figyelni. Megnézed a hajat amivel dolgoznod kell, a nyersanyagot, megnézed az arc formáját, az alakját. És ezekből tevődik össze, hogy milyen frizura lesz a frizura. A technikát meg lehet tanulni. Az empátia még nagyon fontos. És a legjobb érzés, amikor a vendég le van nyűgözve és elégedett, boldog. Ezért dolgozom Én!
SZL: Hogyan látod a mostani divatot? A trash az új fancy?
HL: Én szerintem ezeket nem lehet elítélni. A divat sohasem egy. Szeretem, amikor megkérdezik tőlem, hogy mi lesz az adott évben a divat frizurák terén. Ez nem olyan, hogy beköszönt az újév és minden változik.
Van aki konzervatívabb, klasszikusabb, van aki rebelissebb és mindig keresik az újat. Nemrég néztem meg a C.Ronaldo feleségéről szóló sorozatot. Azt nyilatkozta a felesége, hogy van, hogy turkálóból vesz épp valamit 5 euróért és felveszi hozzá a drága cipőt és így érzi jól magát. Ezeket merni kell tudni és mindig lesz olyan aki lázad vagy aki a klasszikusat keresi. A márkák is keverik a stílusokat, nézd meg a kollaborációkat. Én is vettem 7-8 éve az Armani boltban egy Armani X Reebook cipőt Milánóban. A high fashion is összeáll a kényelmes hétköznapi márkákkal. Mindenhez passzolt ez a cipő. Mindenki próbál valami olyat, ami eddig még nem volt.
SZL: Mennyire követed a divatot szakmai szinten?
HL: Folyamatosan vannak szakmai divatházak, TONY and GUY, TIGI, LOREAL stb. Ők is a saját arculatoknak megfelelően interpretálják a divatot. Pl., divatba jön a long bob, tök másképp fogja vágni a Sassoon és másképp fogja bemutatni a L’Oreal. De mindenkinél ott lesz a long bob. Minden márkának meg van az egyedisége. A márkáknak biztos van beleszólásuk mi lesz a trend, de nézik az utca emberét, a fiatalokat. Az ún. világsztárok a divat katalizátorai. Emlékszem a 70-80-as években mindenki Charlie angyalai frizurát akart. TV sztárok, mozisztárok, zenészek, sportolók, most pedig a TikTok, Instagram az irányadó.
SZL: Mennyire készülsz az online jelenlétre?
HL: TikTokot most kezdünk el csinálni például. Idő kell hozzá. De elindultunk ebbe az irányba is.
SZL: Hogy kapcsolódsz ki? Gondolom neked is elég volt a sok otthonülés a covid alatt.
HL: Ha lemondja a vendég az időpontot azzal nem tudsz mit csinálni. Van ilyen sajnos. Azt vettük észre, hogy estefelé elmaradnak a vendégek. Estefelé már nem sok ember sétálgat kint. Napközben sok a vendég, de eset már alig vannak. Mennek 7-8 felé haza az emberek. Ez ellen nem tudunk mit tenni, remélem a jó idő majd kicsalogatja az embereket. Nagyon szeretek otthon lenni, főleg nyáron, amikor lehet kertészkedni. Azt szeretem, ha a növények szép szabályosak és akkor becézgetem és dédelgetem őket. Nagyon szeretek járni teniszezni és úszni. Kicsi sport mindig van. Van otthon elliptikus trénerem, azon szoktam edzeni. Így kapcsolódok ki.
SZL: Mik a kedvenc márkáid? Hol szoktál vásárolni?
HL: Nem szeretem az online vásárlást, pláne ruhánál, mert sajnos a méretben nem vagyok mindig biztos. Cipő és nadrág esetében sem tudhatod épp, hogy az adott márka mérete jó lesz-e vagy sem….Eszközöket például szívesen veszek online. De szeretek elmenni, próbálni és látni, hogy jó lesz-e az adott ruhadarab. Márkákból az Armani és a Lio Ju-t szeretem nagyon. G-star azt is nagyon szeretem. Zara-ba is szoktam jó dolgokat találni, Massimo Duttiba. A nagyon csicsás dolgokat, Louis Vuitton, Gucci nekem annyira nem… Én a sportosan elegáns vagyok, a naturálisan elegáns. A Boss-t is szeretem, a második legkényelmesebb cipőm onnan van. Én például látom ezt a 3-as felosztást a divatmárkáknál is: ha nézzük az Armani-t akkor ott is van egy sportosabb naturális vonal, az Emporio Armani, ott van az Exchange és a Collection és a többi irányzat egy márkán belül. Hajmárkáknál is meg van ez a 3-as irányzat.
SZL: Kit jelölnél a FAH szakmai díjra?
HL: Azért nehéz, mert a fodrászat is nagy széles spektrumon mozgó szakma. Vannak olyanok akik el vannak a TV-ben és tök jó hajakat csinálnak. Szinte a hajakról fel lehet ismerni ki csinálta. Kérdés, hogy épp hova és milyen frizura kell, mindenhez más készséges, képességek kellenek. Más, ha épp egy bemutatóra kell hajat csinálni. Így nehéz megmondani ki a legjobb, ki a legügyesebb.
Mi is nagyon sok mindenkivel dolgozunk együtt és sokszor megyünk bemutatókra: Zoób Kati, Dalaarna, Budapest Fashion Week-en 2 éve, Mero Péternek is csináltunk hajakat.
Szeretem a Koczkát, benne van a lázadás, nagyon jól kitalálta a RandomShooting day-t. Vannak sokan, akik nagyon jók.
Csináljuk a Dalt, a Virtuózókat. Meg kell nézzem, hogy kit küldök oka, hogy milyen emberek szerepelnek a műsorokban. Van egy fodrászom, aki például nagyon sokat beszél és van akit ez zavar, ilyenekre is oda kell figyelni.
Fodrász Szalonok Weboldal: https://www.hajas.hu/
Nagykereskedés: https://www.hajaskft.com/
BIO:
Hajas László (Budapest, 1955. július 31. –) mesterfodrász.
Középiskolai tanulmányait 1973-ban fejezte be az Állami fodrászat tanulójaként. 1976-ban részt vett egy ifjúsági versenyen, ahol összetettben első lett. 1977-ben a Vébusz-kupán a 70 indulóból 2. lett. Rá egy évre Vízy Sándor átigazolta a Divat szövetkezethez. 1979-ben 5. helyezést ért el a Barátság kupán, amelyet Szófiában rendeztek meg. 1980-ban már a 2. helyezést érte el Prágában. 1981-ben 2. lett összetettben a mesterbajnokságban. 1982-ben a Párizsi világbajnokságon 120 versenyzőből a 7. helyezést érte el. Utolsó versenyén 1983-ban a Göteborgi EB-n 10. lett. 1983-ban nyitotta meg első üzletét a fővárosban.
1986-ban részt vett a Trend nevű csapattal az 1. országos turnén, a Wella céggel. 1990-ben hozta létre a Hajas Kft.-t. 1992-ben letette a mestervizsgát. 1994-ben nyílt meg első vidéki üzlete Pécsen. 1996-ban Zsidró Tamás és Szabó Imre mellett őt is bemutatták Varsóban a Wella stúdióban. Ezután számos turné következett (1997: Csehország, 1998: Szlovákia, 1999: Pozsony). 2000-ben meghívták Londonba a királyi színházba, az Alternative Hair Show-ra; rendezője Náray Tamás, sminkese Sípos Zita volt.
Miután Hajas nevét már mindenütt ismerték az országon belül, külföldi „hódítóútra” indult, s számos multinacionális céggel dolgozott együtt, rengeteg európai városban „turnézott”, fodrászversenyeken zsűrizett. 2006. augusztus 20-án a Magyar Köztársasági Érdemrend lovagkeresztje kitüntetést kapta a fodrász szakma határainkon túl is elismert kreatív műveléséért, illetve oktatói tevékenységéért és szerepelt az Álarcos Énekes című showban ahol ő volt a páva jelmez alatt.
Comments are closed.